Tuesday, February 1, 2011

WARD CARDIOLOGY

Hai,assalamualikum,,atokk oooo atokkk,,,hehe,,bertemu kembali kita dalam blog AKU nie,,haha,,hari nie although aku da penat sangat+ kaki aku macam nak tercabut da nie+mata da rasa nak terpejam tapi aku maseh setia ngan blog aku nie,,,mesti korunk tertanya-tanya kan???apa plak la minah nie nak citer pada hari n waktu nie,,,, haha,,mestila pengalaman aku hari nie beb,,,untuk pengetahuan korunk sume,hari nie kali pertama aku menjejakkan kaki ke ward cardiology atau bahasa kampungnya wad sakit jantung,,,ada paham????

hari nie aku punya la berdoa agar dapat CI yg baek2n yg paling penting CI tu mestilah boleh memberikan kebenaran  kepada aku tok menjalankan tanggungjawab aku kepada TUAN aku,iaitu menunaikan solat,,,,aku pat shiff petang so ada masalah untuk mengerjakan ibadat salat;asar n maghrib,,,tapi Allah itu maha pengasih,,Dia memakbulkan doaku dengan memberikan aku seorang CI yg sangat aku suka dan amat senang bekerja dengannya,,,,beliau ialah MIss Farah,,,salah seorang miss aku yg beragama Islam,,,kat kolej aku tu ada 2 orang CI melayyu jew,,,dan aku amat bersyukur sangat2,,,alhamdulillah,,,,

dan hari ini seperti biasa aku nak berkongsi ngan korunk sume pengalaman aku bekerja di ward,,,aku pat cubical 4,,masyaallah keje punyala banyak,,,mmg korunk xleh bayangkan la,,,(hyperbola seketika),,tapi aku xtipu weh,,,tu yg kaki aku da nak tercabut nie,,,=(,,,haissss,,,dan ada satu perkara yg aku xpat lupakan hari nie,,,korunk nak tau x pe cer 2???ehh,,ahhh,,,aku da nampak muka xsabar korunk nak tau citer nie,,kan??kan???haha,,the thing is ada PATIENT BERGADOH NGAN DOCTOR,,(nie bukan citer rekaan,sume benar2 belaka) ,,,,alahai kecian gila la kart doc tu,,,aku mmg simpati gila la kat dia,,,tp doc,i'm so sorry for you,i cant help you,,,klu bley mmg aku nak bagi jew patient 2,,,tapi aku sendiri kecut perut tengok diorang gadoh but aku lupa la,,aku ada tolong doc tu,,aaaaa,,,,mmg ada,,,time tu ada anak patient tangkap gambar doc ,,konon2 nak masukkan dalam paper la,,,"tengok la hg doc esok,esok gambaq hg mesti terpampang kat dalam surat khabaq punya"...2 antara kata2 anak si patient tu,,,,n tibe2 dia mai kat aku,,,anak patient 2 la,,bukan si doc tu,,,dialoq dia,,"adik,,pe nama doc tu???",,,dan aku menjawab,,,"maaf,,sy xtahu,,sy baru jew masuk ward nie hari nie,,".....sambil dalam hati aku berkata,, klu aaku tau pown aku xgtau hg la,,,kecian kat doc tu,,niat dia nak menolong bukannya nak buat lg sakit,,,hg dok wat pandai lak,,klu da pandai sangat,wak balek pak hg tu,jaga sendiri,,wat pa wak mai spital nie,,,ish2,,xde tahap kesabaran langsung,,,wat malu je nama orang Islam,,,last2 dia kuar dari GH n masuk ke spital swasta,,,haissss,,tragis x cer aku nie,,,???

then kat ward nie gak aku da start wat ECG kat patient(bukan wat sorang2 la,,pat assist dr SN la,,),, hehe,, best2,,korunk mesti kena try klu pat peluang nie,,,haha,,jelez la tu,,,aku gak tolong patient aku nie tolong sapu ubat kat kaki dia,,,makkk aiii,,,,banyak gila ubat dia,,,sampai aku terketaq-ketaq nk sapu,,anywey,,bet la,,,

pastu pas aku rehat,aku balek la kat cubical aku yg sangat indah tu,,,then aku terpandang kat sorang patient aku nie,,,tp belum sempat aku berkata2,zue,,of course la kawan aku,,,berkata dulu g drpd aku,,,"weh hg nampak ad yg xkena ka ngan sorang patient kita nie??",,then aku cakap,,"ada,cam penat jew,,zue plak lebeh advance drpd aku,,"aku rasa dia SOB,,,"kata zue sambil menuturkan bahasa mediacal tu,,.hebat rrr,,,aku pown ngan pantas check la SPO2 kat patient tu,,,SPO2 adalah kandungan oxygen dalam badan manusia klu korunk nak tau,,,then da check tu,,allah ,,,spo2 dia tersangat la rendah,,,kami cepat2 gtau kepada orang yg lebeh berpengalaman,,,so ktrang bertukus-lumus la menyelamatkan dia,,n alhamdulillah,,,selamat,,,,

n aku amat xsabar nak teruskan pembelajaran aku sampai sem 6,,,mesti best,,nie aku baru blaja 1/4 daripada ilmu nursing nie,,,tapi bapak rr,,best gila,,,nak blaja g klu macam tu,,,,nak,,nak,,,haha,,,, anywey,,skunk kaki aku nie xhabis-habis g sakit,,,,berdenyut-denyut,,,haisss,,,nak kena sapu ubat la yg aku amek drpd mak tiri tu,,,haha,,k la,,,sampai kat cn jela kesah hidup aku yg aku nak kongsi ngan korunk sume,,,,k,,semoga jumpa g d post yg akan datang,,,(*_*),,,muka da ngantok nie,,,=]tapi maseh lagi mampu memberikan senyuman yg paling sweet tok korunk sume,,aku pown nak sedekah gak,,,k  salam,,,,

aku baru pasan la yg xde langsung gamba aku pakai uniform aku kat blog nie,,kan??so nie la aku sambil berpakaian uniform,,,haha,,xyak pedulik sapa yg kat sebelah aku 2,,,motif aku hanya nak tunjukkan uniform aku jew,,hehe,,,


P/S:-kepada kawan2 yg baca blog aku nie,,,aku minta korunk sume tolong doakan keselamatan sahabat kita,student malaysia yg skunk berada kat mesir tu,,skunk kan rusuhan da semakin teruk,,moga2 Allah selamatkan mereka sume ,,,,amin,,ada sorang kawan aku,,umie kat sn,,hopes ko slamat,,aku sys hg weh,,,,dengar kata kerajaan mesir da block FB,,,da lama xtengok hg on9,,,tc weh,,

No comments:

Post a Comment